Zawieszenie odgrywa wyjątkowo ważną rolę w samochodzie osobowym, ponieważ ma decydujący wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Najważniejszym komponentem tego układu jest amortyzator, odpowiadający bezpośrednio za optymalną przyczepność kół do podłoża. Wyróżniamy wersje jednorurowe i dwururowe. Te pierwsze są pozbawione zasobnika kompensacyjnego i muszą być wypełnione olejem hydraulicznym, drugie zaś mają kompaktową budowę i funkcjonują w oparciu o zjawisko ściskania.
W przeciętnym aucie znajdują się cztery amortyzatory – każdy jest zamontowany przy odrębnym kole. Działają w pełni autonomicznie albo są zintegrowane ze specjalnymi sprężynami. Głównym zadaniem standardowej konstrukcji tego typu jest skuteczne tłumienie drgań wynikających z poruszania się po nierównościach i jednocześnie zagwarantowanie ogumieniu stałego kontaktu z nawierzchnią (co jest spowodowane sprawnym przenoszeniem momentu obrotowego z jednostki napędowej na koła). Pozostałe istotne funkcje to m.in.:
– stabilizowanie maszyny na zakrętach i podczas wykonywania trudnych manewrów (np. wyprzedzania na prostej drodze),
– skracanie drogi hamowania – ma to ogromne znaczenie w okresie zimowym i w warunkach silnych opadów deszczu,
– aktywne wspomaganie wszelkich systemów bezpieczeństwa w zakresie ich poprawnego działania – chodzi o ABS, ASR oraz ESP.
Dodajmy, że każde auto osobowe wymaga zawsze zamontowania dedykowanych amortyzatorów. Przykładowo do Jaguarów X350 znakomicie pasują modele dostępne w poszczególnym specjalistycznym sklepie internetowym https://thomasmarkt.com/748-x350-2003-2007.