Automatyczne skrzynie biegów są rozwiązaniem coraz częściej stosowanym w nowoczesnych samochodach. Na prawidłowe działanie skrzyni ma ogromny wpływ właściwy poziom oleju. Zużywa się on zdecydowanie częściej niż w przypadku wersji manualnych.
Częstotliwość wymiany oleju zależy przede wszystkim od posiadanego modelu samochodu oraz rodzaju skrzyni. Zaleca się, aby pierwszej wymiany dokonać po przejechaniu 60-120 tys. kilometrów, a każdą kolejną co 40-100 tys. kilometrów. W przypadku skrzyni automatycznych wykorzystuje się w tym celu metodę statyczną oraz dynamiczną. Pierwszy sposób oparty jest na działaniu zjawiska grawitacji. Aby usunąć stary olej odkręca się korek spustowy i czeka, a następnie wlewa nowy. Ta metoda nie jest jednak do końca skuteczna, ponieważ umożliwia ona usunięcie zaledwie 40-60% oleju. Nadal pozostaje on m.in. w przewodach oraz chłodnicy. Zmieszanie nowego oleju ze starym wpływa bardzo niekorzystnie na jego parametry. Z tego też względu zdecydowanie bardziej polecana jest dynamiczna wymiana oleju. Wykorzystuje się do tego nowoczesny sprzęt, który wypycha z elementów skrzyni biegów stary lubrykant. W jego miejsce wtłaczany jest nowy, świeży olej. Ten sposób zdecydowanie przedłuża żywotność automatycznej skrzyni i sprawia, że funkcjonuje ona bez zarzutu. Bardzo ważny jest także właściwy dobór oleju. Gdy będzie miał on nieodpowiednie parametry może to skutkować problemami ze zmianą biegów oraz zauważalnymi trudnościami z poruszaniem.