Łożysko z definicji jest częścią urządzenia technicznego, która podtrzymuje daną część w sposób umożliwiający jej ruch obrotowy. Podtrzymywanie części przez łożysko można nazwać „łożyskowaniem”, a samą część poddaną temu podtrzymywaniu — łożyskowaną.
Spośród łożysk elektrycznych, magnetycznych, hydraulicznych i tocznych, na szczególną uwagę zasługują te ostatnie. Łożyska toczne to najpopularniejsza ich odmiana, występująca pod wieloma wariantami między innymi w naszych samochodach.
Dzielą się one ze względu na element toczny, jaki się w nich znajduje. Podział łożysk z tego względu brzmi następująco:
– kulkowe,
– walcowe,
– stożkowe,
– igiełkowe,
– baryłkowe.
Istnieją również łożyska toroidalne. Ich elementy toczne mają kształt wałeczków podobnych do tych w łożysku igiełkowym, ale pobocznica łożyska toroidalnego swoją krzywizną zbliżona jest do tej w rolce łożyska baryłkowego.
Użycie odpowiednich narzędzi to podstawa, która zapewni bezpieczeństwo. Narzędzia do montażu łożysk nie tylko ułatwią tę czynność, ale także znacznie ją przyspieszą i zapobiegną ewentualnym uszkodzeniom. Nim jednak przejdziemy do tematu nakrętek łożyskowych czy tulei, warto zaznaczyć, że montażowi łożysk musi towarzyszyć czystość. Powierzchnie osadzeń powinny być dokładnie wyczyszczone, nasmarowane olejem maszynowym oraz pozbawione wszelkich skaz w postaci skaleczeń lub zadziorów. Miejsce montażu dobrze jest zabezpieczyć przed odpryskami metalu z narzędzi, kurzem i pyłem.
Narzędzia do montażu łożysk powinny być wykonane z miękkiej stali, specjalnego tworzywa sztucznego lub mosiądzu tak, by podczas montowania zapewnić poprawne przenoszenie się sił. Prawidłowe zabezpieczenie położenia łożysk uzyskamy dzięki nakrętkom łożyskowym, które przydadzą się nie tylko podczas montowania łożysk z otworem stożkowym, ale także w trakcie demontażu łożysk osadzonych tuleją wciskaną.