Ze względu na duży potencjał ekonomiczny i użytkowy coraz częściej w produkcji pojawiają się naczepy i wywrotki aluminiowe. Ich zaletą jest fakt, że zmniejszając wagę konstrukcji można zwiększyć ładowność użytkową nawet o 1500 kg, co przekłada się na lepszą sprzedaż i większe obroty. W ofercie producentów można znaleźć zarówno pojazdy z konstrukcją segmentową z aluminium i stali, jak i trójstronne z ramami stalowymi lub aluminiowymi. Stal i aluminium to podstawowe materiały wykorzystywane w budowie pojazdów.
Pojazdy stworzone ze stali można podzielić na: tylnozsypowe, których mulda i podłoga wykonane są ze stali, ściany przednia i tylna z blachy stalowej oraz burty wzmocnione z użyciem aluminiowych profili. Dostępne są również na rynku naczepy samowyładowcze aluminiowe. Zawieszenie jest wtedy w pełni pneumatyczne, opuszczane w czasie wyładunku, przednia oś jest podnoszona. Dzięki szeroko rozwiniętym opcjom tłoczenia skrzynia znajdująca się na ramie stworzona jest z pojedynczego arkusza blachy aluminiowej.
Wykorzystanie tej techniki powoduje, że skrzynia ma lepsze parametry wytrzymałościowe niż standardowa– spawana. Mulda stworzona jest w pełni z aluminium. Podłoga jest specjalnie zabezpieczona pasem z blachy aluminiowej. Tylna ściana natomiast ma konstrukcję wahadłową z zabezpieczonym łożyskowaniem i automatycznie włączającym się centralnym zamknięciem. Przykłady takich pojazdów, również z praktyczną, ruchoma naczepą, można zobaczyć na https://www.naczepybodex.pl/ruchome_podlogi.